Rower jest to pojazd drogowy napędzany siłą mięśni ludzkich za pośrednictwem pedałów; może być też napędzany doczepnym silniczkiem spalinowym. Współczesny rower ma 2 ogumione koła o jednakowej średnicy, umieszczone jedno za drugim, ramę wykonaną z rur ze stopów lekkich, przekładnię łańcuchową napędzającą tylne koło, hamulec ręczny i nożny, niekiedy tylko 2 ręczne. Zależnie od konstrukcji i przeznaczenia rozróżnia się m.in. rowery turystyczne, wyścigowe, cyrkowe, treningowe, rowery z osłonami aerodynamicznymi, 3-kołowe dla dzieci i dorosłych. Rzadziej też budowane są rowery 2-osobowe (tandemy), 3-osobowe (triplety), 4-osobowe (kwadruplety), z siodełkami umieszczonymi jedno za drugim. Coraz bardziej popularne są rowery górskie (MTB - Mountain Bike), przeznaczone do jazdy po wzniesieniach i w trudnym terenie; ich charakterystyczne cechy to mocna i lekka rama (z aluminium, kompozytów), hamulce dźwigniowe lub tarczowe hydrauliczne, amortyzowany widelec i szerokie opony. Za wynalazcę roweru można uznać K.F. von Draisa; 1813 zbudował on pojazd 2-kołowy podobny do roweru, na którym jazdę można było odbywać odpychając się nogami od ziemi, w pozycji siedzącej. Napęd za pośrednictwem pedałów (na przednie koło) zastosowali niezależnie od siebie dwaj Niemcy: 1844 G. Mylius, 1853 P.M. Fischer, a 1861 Francuzi: P. i E. Michaux. Rowery budowane z takim napędem nazywano welocypedami oraz bicyklami (bardzo duże przednie koło). Zastosowanie 1869 przez J.F. Trefza łańcucha Galle'a do napędu tylnego koła umożliwiło wyrównanie średnic kół i doprowadzenie konstrukcji roweru do obecnej postaci. Nazwa roweru pochodzi od nazwy angielskiej firmy Rover, która w XIX w. rozpoczęła wielkoseryjną produkcję tych pojazdów.

      

Rower z końca XIX w.

 

Rower z początku XXI w.

    -wróć-