Przepisy regulujące
poruszanie się rowerem:
stan obecny i komentarz
Rowerzystów w Polsce obowiązują
przepisy Prawa o Ruchu Drogowym (PORD) oraz Rozporządzenie Ministra
Infrastruktury z 2002 roku o obowiązkowym wyposażeniu pojazdów. Dzieci
do lat 10 mogą poruszać się na rowerze po chodnikach (także pod opieką
rodziców). Do 18 roku życia do poruszania się po drogach publicznych konieczna
jest karta rowerowa, którą wydaje dyrektor szkoły. Osoby pełnoletnie
nie potrzebują żadnych uprawnień do
poruszania się na rowerze po drogach publicznych (co jest standardem w całym
cywilizowanym świecie, przez lata Polska była jedynym krajem, wymagającym
jakichkolwiek uprawnień od rowerzystów).
Budowę dróg rowerowych reguluje zaś:
Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej w sprawie
warunków technicznych, jakim muszą odpowiadać drogi publiczne i ich
usytuowanie z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim
powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie (Dz. U. nr 43 z 1999r,
poz. 430), Rozporządzenie Ministra
Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003r. w sprawie warunków technicznych dla
znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego
i warunków ich umieszczania na drogach (Dz. U. Nr 220, poz. 2181) a także
wytyczne projektowania (które jednak w odróżnieniu od rozporządzeń nie są
prawem obowiązującym).
Warto zwrócić uwagę, że szczegółowe przepisy ustawy Prawo o Ruchu Drogowym są
sprzeczne z zapisami ratyfikowanej przez Polską Konwencji Wiedeńskiej o Ruchu
Drogowym (Dz. U. numer 88.5.40 z dnia 24 lutego 1988 r) i której artykuł 16
ust. 2 jest sprzeczny z zapisami art. 27 i 33 PORD. Tymczasem Konstytucja
Rzeczpospolitej Polskiej mówi, że "źródłami
powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej Polskiej są: Konstytucja,
ustawy, ratyfikowane umowy międzynarodowe oraz rozporządzenia" (art. 87
ust. 1) oraz że "ratyfikowana umowa
międzynarodowa, po jej ogłoszeniu w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej,
stanowi część krajowego porządku prawnego i jest bezpośrednio stosowana, chyba
że jej stosowanie jest uzależnione od wydania ustawy" (art. 91 ust. 1).
Niestety, jak dotąd nie doczekaliśmy się orzecznictwa w kwestii rozbieżności
między ustawą PORD a Konwencją. Przedstawiciele ministerstwa właściwego do
spraw transportu (Infrastruktury, a obecnie Transportu i Budownictwa)
twierdzili publicznie, że takiej rozbieżności... nie ma (p. Maciej Wroński w
programie telewizyjnym
"Niezła Jazda", emisja 22 września 2005, odcinek w całości jest dostępny
tutaj).
Rowerzyści w Polsce nie podlegają obowiązkowym
ubezpieczeniom komunikacyjnym czy OC. Jest wysoce prawdopodobne, że
kwestię OC uregulują nowe przepisy Unii Europejskiej (tzw. dyrektywa
ubezpieczeniowa), wzorowane na skutecznych, prostych i tanich rozwiązaniach
stosowanych m. in. w Niemczech, Holandii i Skandynawii: odpowiedzialność
finansowa jest oddzielona od winy, a odszkodowanie jest wypłacane z OC
kierowcy, bez względu na to, kto spowodował wypadek: kierowca, czy rowerzysta.
Poniżej omawiamy kwestie obowiązkowego
wyposażenia roweru oraz zasady ruchu, obowiązujące rowerzystów i zawarte w
Prawie o Ruchu Drogowym. Część komentarzy i wyjaśnień do PORD znajduje się
w przytaczanych poniżej fragmentach PORD (komentarze
są zawsze oznaczone i oddzielone od
tekstu aktu normatywnego), uwagi ogólne znajdują się w podsumowaniu
tutaj. Cały tekst Prawa o Ruchu Drogowym jest
tutaj. Kwestie prawne i techniczne dotyczące samych dróg rowerowych, czyli
rozporządzenie MTiGM w 1999r w sprawie warunków technicznych, jakim muszą
odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie omawiamy w dziale
infrastruktura niniejszego serwisu. Samo rozporzadzenie jest dostępne
tutaj.
UWAGA: niniejsze komentarze i uwagi nie
zastępują przytaczanych przepisów i nie są wykładnią "urzędową".
Odpowiedzi na pytanie, jak ma być wyposażony rower udziela
Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z
31.12.2002 w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz ich niezbędnego
wyposażenia, Dz. Ustaw 2003 nr 32 poz. 262 (plik .pdf 3,5 MB dostępny
na serwerze Sejmu RP
tutaj):
ust. 1. Rower powinien być wyposażony:
- z przodu - w jedno światło barwy białej lub żółtej selektywnej;
- z tyłu - w jedno światło odblaskowe barwy czerwonej o kształcie
innym niż trójkąt oraz jedno światło pozycyjne barwy czerwonej, które może być
migające
- w conajmniej jeden sprawnie działający hamulec;
- w dzwonek lub inny sygnał ostrzegawczy o nieprzeraźliwym dźwięku
Art. 56.
ust. 1. Światła pojazdu o których mowa
w par. 53-55, powinny odpowiadać następującym warunkom:
- światła pozycyjne oraz światła odblaskowe oświetlone światłem
drogowym innego pojazdu powinny być widoczne w nocy przy dobrej
przejrzystości powietrza z odległości co najmniej 150 m;
- powinny być umieszczone nie wyżej niż 900 mm i nie niżej, niż 350
mm od powierzchni jezdni;
[...]
- światła czerwone nie mogą być widoczne z przodu, a światła białe
(żółte selektywne) - z tyłu.
ust. 2. Dopuszcza się
umieszczanie świateł odblaskowych barwy żółtej samochodowej:
- na bocznych płaszczyznach kół pojazdu, o którym mowa w par. 53-55,
z tym zastrzeżeniem, że z każdego boku pojazdu powinny być widoczne dwa
światła: jedno umieszczone na kole przedniej osi, a a drugie - na kole tylnej
osi.
- na pedałach roweru i motoroweru
[...]
- Jeżeli do pojazdu zaprzęgowego lub roweru przyczepiony jest inny
pojazd, maszyna lub urządzenie, powinien on być wyposażony co najmniej w jedno
światło pozycyjne barwy czerwonej oraz w jedno swiatło odblaskowe barwy
czerwonej widoczne z tyłu, a ponadto w jedno światło odblaskowe barwy białej
widoczne z przodu, jeśli szerokość pojazdu ciągniętego (maszyny, urządzenia)
przekracza szerokość pojazdu ciągniącego [...].
KOMENTARZ:
Powyższy zapis oznacza jednoznacznie, że można stosować w rowerach popularne
migające oświetlenie diodowe LED z tyłu roweru.
Rozporządzenie milczy na temat migających świateł z przodu roweru (i nie
zakazuje wprost ich stosowania). Migające diody przednie powinny zostać
jednoznacznie dopuszczone do użytkowania, ponieważ są lepiej widoczne na tle
przednich reflektorów samochodowych (obecnie nawet przepisowo oświetlony
rowerzysta jest na tle świateł mijania praktycznie niewidoczny!). Ponadto tryb
migający jest energooszczędny, co zmniejsza ryzyko, że rowerzysta będzie
nieoświetlony z powodu wyczerpania baterii. Przepisy powinny też jednoznacznie
określić parametry migania takiego oświetlenie - na przykład minimalną
częstotliwość 2 Hz (dwa razy na sekundę).
Ustawa Prawo o Ruchu Drogowym.
Ustawa ta jest jednym z najczęściej zmienianych aktów prawnych w Polsce. Z PORD
wynika jednoznacznie kilka faktów:
- rowerzysta ma obowiązek korzystać z drogi dla rowerów lub pieszych
i rowerów
- na przejeździe rowerowym przez ulice poprzeczne nie ma
pierwszeństwa (nawet, jeśli droga rowerowa jest częścią drogi z
pierwszeństwem!)
- rowerzysta nie może poruszać się po przejściu dla pieszych w
poprzek jezdni
- nie może korzystać z chodnika dla pieszych poza pewnymi wyjątkami
- rowerzysta pełnoletni nie musi mieć prawa jazdy
- w okresie od 1 października do końca lutego rowerzyści nie muszą
używać świateł w ciągu dnia
Najważniejesze zapisy Prawa o Ruchu Drogowym, odnoszące się bezpośrednio lub
pośrednio do rowerzystów to:
Art. 1.
- Ustawa reguluje zasady ruchu na drogach publicznych oraz w strefach
zamieszkania, warunki dopuszczenia pojazdów do tego ruchu, wymagania w
stosunku do osób kierujących pojazdami i innych uczestników ruchu oraz zasady
kontroli ruchu drogowego.
- Przepisy ustawy stosuje się również do ruchu odbywającego się poza
drogami publicznymi, jeżeli jest to konieczne dla uniknięcia zagrożenia
bezpieczeństwa uczestników tego ruchu.
Art. 2.
Definicje: najważniejsze wyimki z tego artykułu znajdują się
tutaj
Art. 16.
- Kierującego pojazdem obowiązuje ruch prawostronny. [...]
- Kierujący pojazdem zaprzęgowym, rowerem, motorowerem, wózkiem
ręcznym oraz osoba prowadząca pojazd napędzany silnikiem są obowiązani
poruszać się po poboczu, chyba że nie nadaje się ono do jazdy lub ruch pojazdu
utrudniałby ruch pieszych.
Art. 17.
- Włączanie się do ruchu następuje przy rozpoczynaniu jazdy po
postoju lub zatrzymaniu się niewynikającym z warunków lub przepisów ruchu
drogowego oraz przy wjeżdżaniu:
- na drogę z nieruchomości, z obiektu przydrożnego lub dojazdu do
takiego obiektu, z drogi niebędącej drogą publiczną oraz ze strefy
zamieszkania;
- na drogę z pola lub na drogę twardą z drogi gruntowej;
- na jezdnię z pobocza, z chodnika lub z pasa ruchu dla pojazdów
powolnych;
- a) na jezdnię lub pobocze z drogi dla rowerów, z wyjątkiem
wjazdu na przejazd dla rowerzystów;
[...]
Art. 22.
- Kierujący pojazdem może zmienić kierunek jazdy lub zajmowany pas
ruchu tylko z zachowaniem szczególnej ostrożności.
- Kierujący pojazdem jest obowiązany zbliżyć się:
- do prawej krawędzi jezdni - jeżeli zamierza skręcić w prawo;
- do środka jezdni lub na jezdni o ruchu jednokierunkowym do lewej
jej krawędzi - jeżeli zamierza skręcić w lewo.
[...]
- Kierujący pojazdem, zmieniając zajmowany pas ruchu, jest obowiązany
ustąpić pierwszeństwa pojazdowi jadącemu po pasie ruchu, na który zamierza
wjechać, oraz pojazdowi wjeżdżającemu na ten pas z prawej strony.
- Kierujący pojazdem jest obowiązany zawczasu i wyraźnie sygnalizować
zamiar zmiany kierunku jazdy lub pasa ruchu oraz zaprzestać sygnalizowania
niezwłocznie po wykonaniu manewru.
Art. 24.
- Kierującemu pojazdem wyprzedzanym zabrania się w czasie
wyprzedzania i bezpośrednio po nim zwiększania prędkości. Kierujący pojazdem
wolnobieżnym, ciągnikiem rolniczym lub pojazdem bez silnika jest obowiązany
zjechać jak najbardziej na prawo i - w razie potrzeby - zatrzymać się w celu
ułatwienia wyprzedzania. [KOMENTARZ:
ten przepis jest zagrożeniem dla rowerzysty
jako słabszego uczestnika ruchu. W niektórych sytuacjach zatrzymanie się
grozi upadkiem. Zapis zawiera też błąd logiczny: zatrzymanie się co najwyżej
umożliwi ominięcie, a nie "ułatwi wyprzedzenie"!]
Art. 25.
- Kierujący pojazdem, zbliżając się do skrzyżowania, jest
obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa pojazdowi
nadjeżdżającemu z prawej strony, a jeżeli skręca w lewo - także jadącemu z
kierunku przeciwnego na wprost lub skręcającemu w prawo.
[KOMENTARZ: ten przepis reguluje
pierwszeństwo także w sytuacji kontrapasa rowerowego w jezdni ulicy
jednokierunkowej. Pojazd skręcający w lewo na zasadach ogólnych ustępuje
pierwszeństwa rowerzyście poruszającemu się na kontrapasie w kierunku
przeciwnym na wprost]
[...]
Art. 26.
3. Kierującemu pojazdem zabrania się: [...]
- jazdy wzdłuż po chodniku lub przejściu dla pieszych.
Art. 27.
- Kierujący pojazdem, zbliżając się do przejazdu dla rowerzystów,
jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa
rowerowi znajdującemu się na przejeździe.
[KOMENTARZ: ten kuriozalny zapis dobrze
ilustruje filozofię PORD. "Ustąpienie pierwszeństwa rowerowi znajdującemu się
na przejeździe" to nic innego, jak tylko
łaskawe
nie
rozjechanie znajdującego się na środku jezdni rowerzysty na miazgę. Trudno
oczekiwać, aby rowerzysta znajdujący się na przejeździe znikał (teleportował
sie?) sprzed maski skręcającego samochodu. Idąc tym tokiem rozumowania,
ustawodawca powinien zadekretować, że pierwszeństwo na skrzyżowaniu ma ten
pojazd, który pierwszy wjedzie na to skrzyżowanie. Najwyraźniej się jednak
przestraszył konsekwencji i testuje pomysł na rowerzystach].
- (SKREŚLONY)
[KOMENTARZ:
ten przepis był kluczowy dla bezpieczeństwa ruchu na skrzyżowaniach. Dawał
jednoznaczne pierwszeństwo rowerzystom poruszającym się po drodze rowerowej
poza jezdnią drogi przy jeździe na wprost przez skrzyżowania (czyli tak, jak
np. w Niemczech, Holandii, Danii itp.). Treść przepisu brzmiała:
Kierujący pojazdem, który skręca w drogę
poprzeczną, jest obowiązany ustąpić pierwszeństwa rowerowi jadącemu po drodze
(ścieżce) dla rowerów, przebiegającej przez jezdnię drogi, na którą wjeżdża].
- Kierujący pojazdem, przejeżdżając przez drogę dla rowerów 2) poza
jezdnią, jest obowiązany ustąpić pierwszeństwa rowerowi.
[KOMENTARZ: w
tym przepisie nie ma mowy o przejeździe dla rowerów, czyli o normalnej
sytuacji na skrzyżowaniu ulic ze ścieżkami rowerowymi! Chodzi o sytuację,
kiedy drogę rowerową przecina wyjazd z nieruchomości, strefy zamieszkania itp.].
- Kierującemu pojazdem zabrania się wyprzedzania pojazdu na
przejeździe dla rowerzystów i bezpośrednio przed nim, z wyjątkiem przejazdu,
na którym ruch jest kierowany.
Art. 30.
1. Kierujący pojazdem jest obowiązany zachować szczególną ostrożność w
czasie jazdy w warunkach zmniejszonej przejrzystości powietrza, spowodowanej
mgłą, opadami atmosferycznymi lub innymi przyczynami, a ponadto: [...]
2. kierujący innym pojazdem niż pojazd, o którym mowa w pkt 1
[KOMENTARZ:
czyli pojazd inny niż silnikowy], jest obowiązany:
- włączyć światła, w które pojazd jest wyposażony,
- korzystać z pobocza drogi, a jeżeli nie jest to możliwe, jechać jak
najbliżej krawędzi jezdni i nie wyprzedzać innego pojazdu.
Art. 32.
1. Liczba pojazdów jadących w zorganizowanej kolumnie nie może
przekraczać: [...]
2. rowerów jednośladowych - 15;
Art. 33.
- Kierujący rowerem jednośladowym jest obowiązany korzystać z drogi
dla rowerów lub z drogi dla rowerów i pieszych. Kierujący rowerem,
korzystając z drogi dla rowerów i pieszych, jest obowiązany zachować
szczególną ostrożność i ustępować miejsca pieszym.
1a. W razie braku drogi dla rowerów
lub drogi dla rowerów i pieszych kierujący rowerem jednośladowym jest
obowiązany korzystać z pobocza, z zastrzeżeniem art. 16 ust. 5, a jeżeli nie
jest to możliwe - z jezdni.
- Dziecko do lat 7 może być przewożone na rowerze pod warunkiem że
jest ono umieszczone na dodatkowym siodełku, zapewniającym bezpieczną jazdę.
- Kierującemu rowerem lub motorowerem zabrania się:
- jazdy po jezdni obok innego uczestnika ruchu
[KOMENTARZ:
poza jezdnią, np. na drodze rowerowej poza jezdnią - można. Ale istotne jest
co innego: ustawa nie zakazuje żadnemu innemu uczestnikowi ruchu poruszać
się obok rowerzysty. Czyli rowerzysta nie może jechać np. obok samochodu, a
samochód obok rowerzysty - może. Ten przepis jest martwy, codziennie każdy
rowerzysta nieświadomie łamie go nawet kilkadziesiąt razy!]
- jazdy bez trzymania co najmniej jednej ręki na kierownicy oraz
nóg na pedałach lub podnóżkach;
- czepiania się pojazdów.
- Na przejeździe dla rowerzystów, kierującemu rowerem zabrania się:
- wjeżdżania bezpośrednio przed jadący pojazd;
- zwalniania lub zatrzymywania się bez uzasadnionej przyczyny.
- Korzystanie z chodnika lub drogi dla pieszych przez kierującego
rowerem jednośladowym jest dozwolone wyjątkowo, gdy:
- opiekuje się on osobą w wieku do lat 10 kierującą rowerem lub
- szerokość chodnika wzdłuż drogi, po której ruch pojazdów dozwolony
jest z prędkością większą niż 50 km/h, wynosi co najmniej 2 m i brak jest
wydzielonej drogi dla rowerów.
- Kierujący rowerem, korzystając z chodnika lub drogi dla pieszych,
jest obowiązany jechać powoli, zachować szczególną ostrożność i ustępować
miejsca pieszym.
- Kierujący rowerem może jechać lewą stroną jezdni na zasadach
określonych dla ruchu pieszych w przepisach art. 11 ust. 1-3, jeżeli
opiekuje się on osobą kierującą rowerem w wieku do lat 10.
Art. 45.
1. Zabrania się:
- kierowania pojazdem, prowadzenia kolumny pieszych, jazdy wierzchem
lub pędzenia zwierząt osobie w stanie nietrzeźwości, w stanie po użyciu
alkoholu lub środka działającego podobnie do alkoholu
[KOMENTARZ: ten przepis traktuje na równi
kierowcę 30-tonowego samochodu ciężarowego, autobusu z 50 pasażerami,
samochodu jadącego 120 km/godzinę, jak woźnicę furmanki i rowerzystę
poruszającego się pustym poboczem. Dla porównania: w Danii w ogóle nie ma
jakiegokolwiek wymogu trzeźwości wobec rowerzystów, a w Niemczech dopuszczalny
limit alkoholu u rowerzysty wynosi 1,6 promile]
[...]
- wykorzystywania drogi lub poszczególnych jej części w sposób
niezgodny z przeznaczeniem, chyba że przepisy szczegółowe stanowią inaczej
[KOMENTARZ: ten przepis może być używany na
przykład w sprawach przeciwko uczestnikom tzw. Mas Krytycznych]
2.
Kierującemu pojazdem zabrania się:
- korzystania podczas jazdy z telefonu wymagającego trzymania
słuchawki lub mikrofonu w ręku;
- przewożenia osoby, o której mowa w ust. 1 pkt 1, na rowerze lub
motorowerze albo motocyklu, chyba że jest przewożona w bocznym wózku;
[KOMENTARZ: nie ma na rynku "bocznych wózków"
do przewożenia osób. Istnieją przyczepki rowerowe do przewozu dzieci. Ten
przepis powinien zostać przeredagowany].
Art. 49.
1. Zabrania
się zatrzymania pojazdu:
[...]
- na przejściu dla pieszych, na przejeździe dla rowerzystów oraz
w odległości mniejszej niż 10 m przed tym przejściem lub przejazdem; na
drodze dwukierunkowej o dwóch pasach ruchu zakaz ten obowiązuje także za
tym przejściem lub przejazdem;
Art. 51.
- Kierujący pojazdem jest obowiązany używać świateł mijania podczas
jazdy w warunkach normalnej przejrzystości powietrza:
- w czasie od zmierzchu do świtu;
- w okresie od 1 października do ostatniego dnia lutego - przez
całą dobę;
- w tunelu.
[...]
- Przepisów ust. 1-4 nie stosuje się do kierujących pojazdami,
które nie są wyposażone w światła mijania, drogowe lub światła do jazdy
dziennej. W przypadkach określonych w ust. 1 pkt 1 i 3 zamiast tych świateł
należy używać świateł stanowiących obowiązkowe wyposażenie pojazdów.
[KOMENTARZ: to oznacza, że rowerzyści NIE
MUSZĄ używać w okresie zimowym świateł w ciągu dnia. Rowery nie mają świateł
mijania itp. tylko - zgodnie z rozporządzeniem - światła stanowiące ich
obowiązkowe wyposażenie]
Art. 62
- <>a.
Długość zespołu 2 pojazdów nie może przekraczać 18,75 m, a 3 pojazdów - 22 m,
z wyjątkiem zespołu pojazdów złożonego z: <>
[...]
-
motocykla i przyczepy, motoroweru i przyczepy lub roweru i przyczepy,
którego długość nie może przekraczać 4 m.
Art. 87.
- Kierującym może być osoba, która osiągnęła wymagany wiek i jest
sprawna pod względem fizycznym i psychicznym oraz spełnia jeden z warunków
określonych w pkt 1-3:
- posiada wymagane umiejętności do kierowania w sposób niezagrażający
bezpieczeństwu ruchu drogowego i nienarażający kogokolwiek na szkodę oraz
wymagany dokument stwierdzający uprawnienie do kierowania pojazdem;
- odbywa, w ramach szkolenia, naukę jazdy odpowiednio przystosowanym
pojazdem pod nadzorem instruktora;
- zdaje egzamin państwowy odpowiednio przystosowanym pojazdem pod
nadzorem egzaminatora.
- Osoba niepełnosprawna pod względem fizycznym może być kierującym,
jeżeli w wyniku badania lekarskiego nie stwierdzono przeciwwskazań zdrowotnych
do kierowania pojazdem.
- Nie wymaga się uprawnienia do: kierowania rowerem, motorowerem lub
pojazdem zaprzęgowym od osoby, która ukończyła 18 lat;
Art. 96.
- Dokumentem stwierdzającym uprawnienie do kierowania przez osobę,
która nie ukończyła 18 lat:
- rowerem - jest karta rowerowa, motorowerowa lub prawo jazdy;
- motorowerem - jest karta motorowerowa lub prawo jazdy;
- pojazdem zaprzęgowym - jest prawo jazdy, karta motorowerowa lub
rowerowa, jeżeli osoba uprawniona ukończyła 15 lat.
- Kartę rowerową lub motorowerową może uzyskać osoba, która wykazała
się niezbędnymi kwalifikacjami i osiągnęła wymagany wiek: 10 lat w przypadku
karty rowerowej i 13 lat w przypadku karty motorowerowej.
- Kierować rowerem wieloosobowym oraz przewozić na rowerze inną osobę
może osoba, która ukończyła 17 lat, a kierować po jezdni wózkiem inwalidzkim
poruszanym siłą mięśni kierującego - osoba, która ukończyła 13 lat.
Art. 97.
- Dokument stwierdzający uprawnienie do kierowania pojazdem wydaje,
za opłatą, starosta właściwy ze względu na miejsce zamieszkania osoby
ubiegającej się, a w uzasadnionych przypadkach - właściwy ze względu na
miejsce czasowego pobytu, z zastrzeżeniem ust. 2.
- Kartę rowerową wydaje nieodpłatnie dyrektor szkoły podstawowej,
gimnazjum, szkoły ponadgimnazjalnej oraz szkoły ponadpodstawowej.
PODSUMOWANIE: Polskie Prawo o Ruchu
Drogowym jest bardzo złym dokumentem, zarówno pod względem merytorycznym jak i
redakcyjnym. Przepisy fundamentalne są przemieszane z zupełnie nieistotnymi: na
przykład dość podstawowa informacja o tym, że w Polsce obowiązuje ruch
prawostronny pojawia się dopiero w art. 16. Trzeba pamiętać, że wykształcenie
Polaków jest słabe, zaś analfabetyzm funkcjonalny osiąga przerażające rozmiary.
Co gorsza, PORD zawiera błędy merytoryczne, które są przyczyną niebezpiecznych
zachowań kierowców lub wzmacniają takie zachowania. Przykładem może być
nakładanie na słabszych uczestników ruchu bezwarunkowego obowiązku zjechania na
pobocze czy nawet zatrzymania się podczas bycia wyprzedzanym (art. 24.6), czy
brak obowiązku bezwzględnego ustąpienia pierwszeństwa przez kierowców
zamierzających skręcić. Poszczególne zapisy są całkowicie sprzeczne z
analogicznymi przepisami drogowymi państw takich jak Niemcy, Holandia czy Dania.
Definicje i pojęcia są niewystarczające.
Zmiany w PORD powinny iść w stronę:
- uproszczenia, przeredagowania i podkreślenia fundamentalnych zasad
ruchu i pierwszeństwa, szczególnie w sytuacjach kolizyjnych, przy zmianie
kierunku jazdy, na skrzyżowaniach, wyjazdach itp.
- jednoznacznego określenia pierwszeństwa przy zmianie kierunku
jazdy: pojazd zamierzający skręcić musi bezwzględnie ustępować pierwszeństwa
wszystkim innym pojazdom, poruszającym się w tym samym kierunku po jego prawej
i lewej stronie, w tym autobusom, tramwajom i
rowerzystom na wydzielonych pasach w jezdni i poza nią lub na jezdni
bez takich pasów, poruszającym się na zasadach ogólnych. Brak tej zasady jest
przyczyną obecnych złych nawyków, skutkujących między innymi licznymi
potrąceniami (także śmiertelnymi) przez skręcające samochody przechodzących na
zielonym świetle pieszych i rowerzystów, korzystających z przejazdów
rowerowych na zielonym świetle. Ta
zasada musi być uwypuklona wysokością kar za jej łamanie.
- lepszej ochrony słabszych uczestników ruchu
- uwypuklenia w przepisach nowoczesnej organizacji ruchu w terenie
zabudowanym, takiej jak strefy tempo 30 i strefa zamieszkania (np. znak B-43 i
D-40 muszą automatycznie oznaczać, że na jezdni mogą znajdować się progi
spowalniające) oraz kontrapasy rowerowe (doprecyzowany znak F-18 i F-19) i
inne.
- ograniczenia prędkości w terenie zabudowanym do 50 km/godz. o ile
znaki nie stanowią inaczej
- doprecyzowania definicji pasa ruchu (pas rowerowy: jednokierunkowa
droga rowerowa w jezdni oznaczona oznakowaniem poziomym P-23 i liniami), drogi
pieszo-rowerowej (znak łaczony C-13/C16 z kreską poziomą), drogi rowerowej z
chodnikiem (znak łączony C-13/C16 z kreską pionową)
- odejścia od obowiązku korzystania przez rowerzystę z drogi dla
rowerów (ten cel można w konkretnych sytuacjach osiągnąć oznakowaniem)
- doprecyzowania zasad ruchu w strefach zamieszkania: samochody i
pojazdy zaprzęgowe ustępują pierwszeństwa rowerzystom i pieszym, rowerzyści -
pieszym, rowery jednośladowe mogą poruszać się w obu kierunkach nawet, jeśli
znaki stanowią o ruchu jednokierunkowym
- doprecyzowania wyposażenia rowerów i dopuszczenia migającego
oświetlenia przedniego przy jednoczesnym obowiązku użytkowania białego światła
odblaskowego z przodu i wpisania tych wymogów do PORD (a nie rozporządzenia)
- depenalizacji kierowania pojazdami bez silnika po spożyciu alkoholu
lub przynajmniej zróżnicowania jego dopuszczalnego poziomu w porównaniu z
prowadzącymi pojazdy silnikowe lub zaprzęgi, zwłaszcza przewożącymi pasażerów.
-wróć-
Darmowy hosting zapewnia PRV.PL